Tilsiktede linjer – Rosanna Vibe, Mari Ulland, Sebastian Rusten
30. august – 28. september 2025
Utstillingen åpner 30. august kl 14:00!
De tre kunstnernes arbeider har en solid forankring i det materielle. Med teknikker som vev, innfarging og trearbeid utforsker de feltet som skapes i svingningen mellom det organiske og det konstruerte: hva kan det å sette noe i system egentlig bety, og kan det å forsøke å kontrollere noe også føre til en høyere verdsetting av det vi ikke har kontroll på?
De samles om verk som, gjennom en eller annen form av systematisering, resulterer i sammensetninger, forskyvninger og mønster som uttrykker forhandlingen mellom det påførte systemet og materialets egenart.
Mari Ulland jobber med systemet som en skapende prosess. Hun utforsker hvordan arbeidene kan skape en dialog mellom forsøk på systematisk kontroll og materialets egne, mer ukontrollerbare vilje. Med tekstile installasjoner bygget opp av grid eller vevde konstruksjoner, modellerer hun landskap og skulpturer. Materialene er innsatt med fargestoffer fra naturen: det uensartede spilles opp mot presisjonen i veven og gridet.
Rosanna Vibe organiserer arbeidet sitt i økosystemer der kropp, materiale og verktøy er i et formbart, elastisk samspill, inspirert av ideer om vev som organisk vekst. Veven i seg selv er en plastisk form, hvis konstruksjon påvirker formen på tekstile utskillelser, og derfor er sammensettingen av vevsystemer en viktig del av Vibes praksis. I kontakt med historiske vevteknologier søker hun seg til en synliggjøring av vevens grunnkrefter, i en utforskning av sammenhengene som formgir et materielt resultat.
Sebastian Rusten konstruerer begrensede, men samtidig porøse systemer av naturmaterialer. Han sanker og bearbeider bl.a. barnåler, bark, bær, trevirke og røtter til en rikholdig materialbank som kontinuerlig omformes til forgjengelige installasjoner som fremhever materialenes sensuelle egenskaper. Rusten kombinerer håndverk med rike tradisjoner og intuitiv utforskning i naturen som metode for å lytte til og samarbeide med materialene han samler. Gjennom dekonstruksjon av et materiales bestanddeler, rekombinasjon og systematisering i nye sammensetninger, stilles spørsmål om hva materialet egentlig var til å begynne med.
Utstillingen er støttet av Kulturrådet.
Mer informasjon på Sandefjord Kunstforenings egne sider.