Iblant glemmer jeg at du er menneske

I denne forestillingen utforsker Teater Hysteria krysningspunktet mellom rutiner og medmenneskelighet, og hva som kan skje når vi glemmer at mennesker er mennesker. 
Forestillingen er nyskrevet og tar utgangspunkt i intervjuer, research og egne erfaringer som ansatte på sykehjem.

"To kvinner sitter fast i et sykehjemslandskap. De er på vakt, på jobb. De har dårlig tid, samtidig som tiden står stille. De prøver å huske hvem som liker fire skiver agurk på leverposteien, og hvem som kun drikker nype-te, den røde pakken. De ser på skrukkete hud, flass og tånegler som krøller seg som sneglehus. De ser på seg selv. De ser på den andre. Og lukta. Den lukta. Den forsvinner aldri."

Hans Erik Gjertsen. Kleggenavn i Larvik

Alt dette og mer får du svar på når Hans Erik Gjertsen nok en gang tar turen til oss for å formidle historier fra 50 og 60-tallet samtidig som vi får trimmet lattermusklene.
Hans Erik Gjertsen er ekte Larviksgutt, scenevant og med replikken i orden.

Larvik Jazzklubb: Torun Eriksen

Torun Eriksen er en markant stemme på den norske og europeiske jazzscenen, kjent for sin sjangeroverskridende musikk og poetiske tekster. 
Musikalsk blander hun jazz, soul og pop på en subtil og smakfull måte, noe som understrekes av bruken av elektroniske elementer som smeltes harmonisk sammen med organiske og akustiske teksturer. Hennes sterke tilstedeværelse og formidlingsevne fenger og utfordrer lytterne, noe som har gjort henne til en unik artist.

Nylig ble Torun tildelt Radka Toneffs minnepris, den høyeste utmerkelsen en vokalist i Norge kan motta. Hennes komposisjoner har blitt arrangert for både kammerorkestre, storband og kor. Samarbeidet med tyske Jazzchor Freiburg har ført til turneer i Japan, Korea, Tyskland og Frankrike. Torun har også jobbet med anerkjente artister som Sarah Chaksad, Julia Hülsmann, Susan Weinert, Bugge Wesseltoft og sin mangeårige samarbeidspartner Kjetil Dalland. På denne turnéen har hun også med seg den strålende saksofonisten Atle Nymo og den italienske pianisten Alessandra Bossa.

Torun har gitt ut syv kritikerroste album på Jazzland Recordings, og i 2024 feiret hun 20 år som albumartist med sitt nyeste verk, Fastlandet. På dette albumet utforsker hun nye musikalske horisonter, synger på norsk, og har lagt til rette for et mer improvisert konsertsett.

I november er hun klar for å turnere Sørnorsk-regionen, som hun både kommer fra og hvor hun også bor i dag!

Real Ones releasekonsert

26. september slipper Real Ones platen «So Say All of Us» og legger ut på Norgesturné med over 20 konserter.

– Platen er innspilt i Hollywood og på Hardangervidda, forteller vokalist David Vogt. – Vi var så heldige å få til en ukes studiosession i Electrosound Studio i Hollywood, California. Så fortsatte vi innspillingen i en hytte på Hardangervidda, med Matias Tellez som produsent. Nå gleder vi oss til å vise frem låtene i liveversjon på en lang og god releaseturné til høsten.

Gjennom smått utrolige 31 år har Real Ones opparbeidet seg et rykte som et fantastisk liveband og som et av de mest originale norske bandene. De begynte å spille sammen da de ennå gikk på ungdomsskolen. Tretten album, fire Ep'er, to Spellemannpriser og mer enn 1000 konserter i 15 land på tre kontinenter senere, er de fem barndomsvennene klare for nye eventyr. Real Ones møter smilende publikummere hvor enn de spiller. Fra Svalbard til Yukon, fra Shanghai til Mumbai, fra Havanna til New York – de fortsetter å spre glede med sin sommerlige folkrock hvor enn de spiller.

Arven fra 1800-tallet

De store 1800-tallsromanene, og filmatiseringene av dem, er enormt suksessrike den dag i dag. Det er som om vi aldri blir lei de dramatiske historiene om familiehemmeligheter og konkurser og forbudt kjærlighet. Alle elsker Jane Austen, Charles Dickens, og Brontë-søstrenes romaner om kjærlighet og besettelse. Men under det hele dirrer en stor økonomisk usikkerhet. Og kanskje er det nettopp dette, den akutte bevisstheten om hvor mye penger og klasse betyr, som er med på å gjøre de berømte 1800-tallsfortellingene udødelige?
Den sene Viktoriatiden har satt en rekke spor etter seg i kulturen som omgir oss. Vi finner dem i fantasy og science fiction, i steampunk og gotisk litteratur, i Disneys Den lille havfruen, Frost og i barne-tv-serien Labyrint og i estetikken til et band som Kaizers Orchestra. Og de finnes i mange av tradisjonene og mye av estetikken som omgir oss. 
Østby og Hobbelstad har de siste årene begge skrevet skjønnlitteratur med handling fra 1800-tallet. Østby har skrevet Jeg elsker Dickens, om et møte mellom de berømte forfatterne Charles Dickens og H.C. Andersen, mens Hobbelstad står bak Glasskongen, Vintergjesten og Tyvenes teater, mystiske julekalenderromaner for barn med handling fra det gamle Kristiania og Vestlandet. 

Riksteatret: Drømmen om en hvit jul

Vær forsiktig med hva du ønsker deg til jul! Heidi Ruud Ellingsen, Gard B. Eidsvold, Nader Khademi og Cato Skimten Storengen ringer julen inn med et riktig fornøyelig julemareritt.

Drømmen om en hvit jul.
Det høres unektelig romantisk og hjertevarmt ut.
Men la deg ikke forlede.
Og ta for all del ikke ungene med på denne.
Det er lille julaften, og en gammel mor venter på sine to voksne sønner med familie. Kommer alle i år?
Nei. Selvsagt gjør ikke alle det. Men sønnene dukker etter hvert opp. De synes det er slitsomt med den gamle, lam og blind som hun er. Hadde det ikke vært best for alle om hun ja, du vet.
Og i det tanken er tenkt, banker det på døren.
En kasse årgangsvin kommer på bordet. En stor kniv finner sitt offer. Løgn og sannhet skal avdekkes. Mors fortid skal belyses. Og vi skal synge gamle sanger om igjen.
Det blir fest og fyrverkeri, latter og gråt, pinnekjøtt og julegran og rikelige mengder julestemning når Statsteatret ringer julen inn sammen med Riksteatret og Nationaltheatret.
Statsteatret har de siste årene gjort stor suksess i hele Norge med sine kritikerroste forestillinger, der de viser hvordan humor og lun galskap kan formidle tematikk til ettertanke. De er særlig kjent for sin helt personlige formidling av 1000 års norgeshistorie fortalt gjennom ti teaterforestillinger på ti år. I 2022 mottok de Hedda-pris for «særlig kunstnerisk innsats».
Vi gjentar: Ta for all del ikke ungene med på denne.

Anmelderne mener:
"Publikum overgir seg til en latter som bare sjeldent høres i teatret"
Aftenposten (5)
"Vi kan trenge noe å skoggerle av, (..) som kobler oss av generelt julestress eller verden rundt oss. Særlig når det åpenbarer en kjerne av gull, sannhet og ettertanke."
Dagsavisen (5)
"Byr på latterkuler i fleng – og en og annen sannhet midt i det surrealistiske"
Vårt Land

På scenen
Heidi Ruud Ellingsen, Gard B. Eidsvold, Nader Khademi og Cato Skimten Storengen
Team
Regissør: Yngve Sundvor. Lyddesigner: Rikard Strømsodd. Lysdesigner: Cathrine Hesselberg Godager. Lysdesigner: Axel Sundbotten. Musikalsk ansvarlig: Andreas Utnem. Produsent: Bastian Stabell
Av Yngve Sundvor

Teater Ibsen: «Den finast’ e veit»

Forestillingen «Den finast' e veit» springer ut fra de gode tekstene til Hellbillies, og fra musikken som har blitt en del av manges liv.

Vi blir kjent med folk som lever livene sine så godt de kan, som reiser ut og kommer tilbake, som lar seg terge opp av byfolk og spiller på livskunstnerfela etter beste evne. Det handler om å oppdage at livet trenger vedlikehold når det er mye som henger og slenger.

Om forestillingen
Hans og Eva forbereder datterens konfirmasjon, men datteren vil ikke konfirmeres. Hun vil heller øve med bandet, og synes foreldrene burde ta en titt på egne verdier før de mener noe om andres. Hans har ikke sett broren sin på mange år, og Eva lengter seg vekk fra alt. Konfirmasjonen blir noe helt annet enn familien hadde sett for seg.

Selv når hjertene er krasafarne, kan en ny sang alltid begynne.

Hellbillies har gjennom 30 år på veien blitt et av landets mest folkekjære band. De treffer hjertene våre, og de gjør det på velklingende halling. I denne teaterforestillingen får du høre mange av låtene deres – det er fortsatt Hellbillies, men på en litt annen måte enn vi er vant til.
Velkommen til en medrivende og musikalsk historie om en familie du garantert kjenner deg igjen i!

*Krasafaren – nedslitt av ytre påvirkning over lang tid
Den finast' e veit er produsert av Brageteatret.og Teater Ibsen

På scenen: Silje Breivik, Catharina Vu, Iver Innset, Mads Skar-Jørgensen, Jakob Stabell
Musikere:
Piano: Tove Kragset/ Peder Varkøy
Hardingfele: Sindre Tronrud/Johanne Flottorp
Bass: Asle Bråthen

Dramatiker:Toril Solvang-Kayiambakis
Musikk: Hellbillies
Regissør: Nina Wester
Scenograf og kostymeansvarlig: Daniel Åkerström Steen
Musikalsk ansvarlig: Simon Revholt
Lysdesigner: Markus Tarasenko Fadum

Rekvisitør: Marthe Brandt

Maskør: Maria Sierra Zahl

Riksteatret: Ord for blod

Hvis tryggheten ikke finnes hjemme eller der ute, hvor går man da?

"Ord for blod" er en sann historie, en innsiderapport fra lillesøsteren til Sveriges farligste gjengleder. Det er en sår og ærlig fortelling om å være menneske og kvinne og havne midt i et dødelig gjengoppgjør – i en verden der voksne ikke er til stede.
Faysas nærmeste venner og familiemedlemmer står på hver sin side i gjengkrigen. Hun har ikke lenger oversikt over hvor mange hun har mistet. Nå forteller hun sin historie.  

Riksteatret og Det Norske Teatret lager teater av Faysa Idles brennaktuelle bok, "Et ord for blod". Historien hennes angår oss alle, uavhengig av hvem vi er eller hvor vi bor. Kanskje kan Faysas fortelling åpne for samtaler om hvordan vi kan skape et samfunn der vi tar bedre vare på hverandre?

Sagt om boka:
"Faysa Idle forteller sin historie på sterkt og ærlig vis"
Dagens Næringsliv

"En fortelling som river i hjertet og gir deg frysninger"
Gyldendal Norsk Forlag

På scenen
Nokokure Dahl, Hibba Najeeb, Ken-Philippe Tete og Serhat Yildirim
Team
Dramatiker: Seluah Alsaati. Regissør: Affe Ashkar. Scenograf og kostymedesigner: Jasminda Asplund Blanco. Lys- og videodesigner: Anders Ekman. Komponist og lyddesigner: Simon Wimmer. Dramaturg: Marie Persson Hedenius. Regiassistent og sufflør: Embla Hane. Produsent: Silje Vigerust Vinjar
Av Faysa Idle, Daniel Fridell, Theodor Lundgren. Dramatisert av Seluah Alsaati.

Bryllupsmessen Grand Moments Larvik

Det ønskes velkommen til en herlig dag i kjærlighetens tegn.

Unike utstillere, gode messetilbud, storslått visning av bryllups- og festantrekk, giveaways og stort gavedryss fra scenen.

Dørene åpner kl. 11
Brudeshow kl. 13
Dørene stenger kl. 14

Aldersgrense 18 år.

 

 

Larvik Jazzklubb: Into the Wild Hills

Musikerne utgjør en spennende blanding hentet fra fire tiår med norsk jazzhistorie:
Veteranen Morten Halle (1957) står bak komposisjonene i bandet, han har spilt med blant andre Cutting Edge, Oslo 13, Søyr, Jon Balke og Geir Lysne i tillegg til egne prosjekter og et langt samarbeid med Jon Eberson i ulike kvartetter og prosjektet "Metropolitan" (med Beate Lech). Mellomgenerasjonen er representert ved Gunnar Halle (1973) – han har arbeidet med egen prosjekter i Norge og spiller med Pierre Dørges New Jungle Orchestra i Danmark – og Helge Lien (1975), en av våre aller fremste jazzpianister, han driver sin egen trio og er også ofte å høre med Arild Andersens kvartett og i duoen LiveLien med Live Roggen. "Ungdommene" Christian Meeas Svendsen og Andreas Wildhagen er begge født i1988, de er faste medlemmer i Pål Nilssen Love´s "Large Unit". Christian spiler også i Ayumi Tanaka trio og står bak plateselskapet og bandet Nakama. Wildhagen er også med i Nakama, han var med i bandet Mopti og spiller også med Sanskriti Shresta og Jonas Cambien.

Morten Halle – saxofon
Gunnar Halle – trompet
Helge Lien – piano
Christian Meeas Svendsen – bass
Andreas Wildhagen – trommer