Riksteatret: Drømmen om en hvit jul

Vær forsiktig med hva du ønsker deg til jul! Heidi Ruud Ellingsen, Gard B. Eidsvold, Nader Khademi og Cato Skimten Storengen ringer julen inn med et riktig fornøyelig julemareritt.

Drømmen om en hvit jul.
Det høres unektelig romantisk og hjertevarmt ut.
Men la deg ikke forlede.
Og ta for all del ikke ungene med på denne.
Det er lille julaften, og en gammel mor venter på sine to voksne sønner med familie. Kommer alle i år?
Nei. Selvsagt gjør ikke alle det. Men sønnene dukker etter hvert opp. De synes det er slitsomt med den gamle, lam og blind som hun er. Hadde det ikke vært best for alle om hun ja, du vet.
Og i det tanken er tenkt, banker det på døren.
En kasse årgangsvin kommer på bordet. En stor kniv finner sitt offer. Løgn og sannhet skal avdekkes. Mors fortid skal belyses. Og vi skal synge gamle sanger om igjen.
Det blir fest og fyrverkeri, latter og gråt, pinnekjøtt og julegran og rikelige mengder julestemning når Statsteatret ringer julen inn sammen med Riksteatret og Nationaltheatret.
Statsteatret har de siste årene gjort stor suksess i hele Norge med sine kritikerroste forestillinger, der de viser hvordan humor og lun galskap kan formidle tematikk til ettertanke. De er særlig kjent for sin helt personlige formidling av 1000 års norgeshistorie fortalt gjennom ti teaterforestillinger på ti år. I 2022 mottok de Hedda-pris for «særlig kunstnerisk innsats».
Vi gjentar: Ta for all del ikke ungene med på denne.

Anmelderne mener:
"Publikum overgir seg til en latter som bare sjeldent høres i teatret"
Aftenposten (5)
"Vi kan trenge noe å skoggerle av, (..) som kobler oss av generelt julestress eller verden rundt oss. Særlig når det åpenbarer en kjerne av gull, sannhet og ettertanke."
Dagsavisen (5)
"Byr på latterkuler i fleng – og en og annen sannhet midt i det surrealistiske"
Vårt Land

På scenen
Heidi Ruud Ellingsen, Gard B. Eidsvold, Nader Khademi og Cato Skimten Storengen
Team
Regissør: Yngve Sundvor. Lyddesigner: Rikard Strømsodd. Lysdesigner: Cathrine Hesselberg Godager. Lysdesigner: Axel Sundbotten. Musikalsk ansvarlig: Andreas Utnem. Produsent: Bastian Stabell
Av Yngve Sundvor

Teater Ibsen: «Den finast’ e veit»

Forestillingen «Den finast' e veit» springer ut fra de gode tekstene til Hellbillies, og fra musikken som har blitt en del av manges liv.

Vi blir kjent med folk som lever livene sine så godt de kan, som reiser ut og kommer tilbake, som lar seg terge opp av byfolk og spiller på livskunstnerfela etter beste evne. Det handler om å oppdage at livet trenger vedlikehold når det er mye som henger og slenger.

Om forestillingen
Hans og Eva forbereder datterens konfirmasjon, men datteren vil ikke konfirmeres. Hun vil heller øve med bandet, og synes foreldrene burde ta en titt på egne verdier før de mener noe om andres. Hans har ikke sett broren sin på mange år, og Eva lengter seg vekk fra alt. Konfirmasjonen blir noe helt annet enn familien hadde sett for seg.

Selv når hjertene er krasafarne, kan en ny sang alltid begynne.

Hellbillies har gjennom 30 år på veien blitt et av landets mest folkekjære band. De treffer hjertene våre, og de gjør det på velklingende halling. I denne teaterforestillingen får du høre mange av låtene deres – det er fortsatt Hellbillies, men på en litt annen måte enn vi er vant til.
Velkommen til en medrivende og musikalsk historie om en familie du garantert kjenner deg igjen i!

*Krasafaren – nedslitt av ytre påvirkning over lang tid
Den finast' e veit er produsert av Brageteatret.og Teater Ibsen

På scenen: Silje Breivik, Catharina Vu, Iver Innset, Mads Skar-Jørgensen, Jakob Stabell
Musikere:
Piano: Tove Kragset/ Peder Varkøy
Hardingfele: Sindre Tronrud/Johanne Flottorp
Bass: Asle Bråthen

Dramatiker:Toril Solvang-Kayiambakis
Musikk: Hellbillies
Regissør: Nina Wester
Scenograf og kostymeansvarlig: Daniel Åkerström Steen
Musikalsk ansvarlig: Simon Revholt
Lysdesigner: Markus Tarasenko Fadum

Rekvisitør: Marthe Brandt

Maskør: Maria Sierra Zahl

Riksteatret: Ord for blod

Hvis tryggheten ikke finnes hjemme eller der ute, hvor går man da?

"Ord for blod" er en sann historie, en innsiderapport fra lillesøsteren til Sveriges farligste gjengleder. Det er en sår og ærlig fortelling om å være menneske og kvinne og havne midt i et dødelig gjengoppgjør – i en verden der voksne ikke er til stede.
Faysas nærmeste venner og familiemedlemmer står på hver sin side i gjengkrigen. Hun har ikke lenger oversikt over hvor mange hun har mistet. Nå forteller hun sin historie.  

Riksteatret og Det Norske Teatret lager teater av Faysa Idles brennaktuelle bok, "Et ord for blod". Historien hennes angår oss alle, uavhengig av hvem vi er eller hvor vi bor. Kanskje kan Faysas fortelling åpne for samtaler om hvordan vi kan skape et samfunn der vi tar bedre vare på hverandre?

Sagt om boka:
"Faysa Idle forteller sin historie på sterkt og ærlig vis"
Dagens Næringsliv

"En fortelling som river i hjertet og gir deg frysninger"
Gyldendal Norsk Forlag

På scenen
Nokokure Dahl, Hibba Najeeb, Ken-Philippe Tete og Serhat Yildirim
Team
Dramatiker: Seluah Alsaati. Regissør: Affe Ashkar. Scenograf og kostymedesigner: Jasminda Asplund Blanco. Lys- og videodesigner: Anders Ekman. Komponist og lyddesigner: Simon Wimmer. Dramaturg: Marie Persson Hedenius. Regiassistent og sufflør: Embla Hane. Produsent: Silje Vigerust Vinjar
Av Faysa Idle, Daniel Fridell, Theodor Lundgren. Dramatisert av Seluah Alsaati.

Bryllupsmessen Grand Moments Larvik

Det ønskes velkommen til en herlig dag i kjærlighetens tegn.

Unike utstillere, gode messetilbud, storslått visning av bryllups- og festantrekk, giveaways og stort gavedryss fra scenen.

Dørene åpner kl. 11
Brudeshow kl. 13
Dørene stenger kl. 14

Aldersgrense 18 år.

 

 

Larvik Jazzklubb: Into the Wild Hills

Musikerne utgjør en spennende blanding hentet fra fire tiår med norsk jazzhistorie:
Veteranen Morten Halle (1957) står bak komposisjonene i bandet, han har spilt med blant andre Cutting Edge, Oslo 13, Søyr, Jon Balke og Geir Lysne i tillegg til egne prosjekter og et langt samarbeid med Jon Eberson i ulike kvartetter og prosjektet "Metropolitan" (med Beate Lech). Mellomgenerasjonen er representert ved Gunnar Halle (1973) – han har arbeidet med egen prosjekter i Norge og spiller med Pierre Dørges New Jungle Orchestra i Danmark – og Helge Lien (1975), en av våre aller fremste jazzpianister, han driver sin egen trio og er også ofte å høre med Arild Andersens kvartett og i duoen LiveLien med Live Roggen. "Ungdommene" Christian Meeas Svendsen og Andreas Wildhagen er begge født i1988, de er faste medlemmer i Pål Nilssen Love´s "Large Unit". Christian spiler også i Ayumi Tanaka trio og står bak plateselskapet og bandet Nakama. Wildhagen er også med i Nakama, han var med i bandet Mopti og spiller også med Sanskriti Shresta og Jonas Cambien.

Morten Halle – saxofon
Gunnar Halle – trompet
Helge Lien – piano
Christian Meeas Svendsen – bass
Andreas Wildhagen – trommer

The Impossible Green

«Quicksilver Daydream»

Etter å ha markert seg som et av landets mest spennende liveband innen sjangeren, legger den elektriske americanakvartetten The Impossible Green ut på ny turné.
Med én fot plantet i americanaverdenen og den andre i powerpop, er samspill og insisterende liveenergi stikkord for hva man kan forvente av bandet live. Med låtskriving og spilleglede i fokus, er dette et band du må oppleve.

The Impossible Green består av:
Mathias Angelhus
Johannes Konstad Brevik
Markus Margido Drazkowski Teksum
Adrian Ahtola

Mer informasjon og billetter på Bølgen Kulturhus.

Riksteatret: I vårt sted

"Et stykke skrevet for evigheten (…) borer i hvordan vi speiler oss selv i andre. Og den gjør det så varmt, interessant og elegant at forestillingen er blitt ett av årets største høydepunkter på scenen." Aftenposten (6)
"I vårt sted" handler om behovet for å ha noen i livet sitt, om det å være der for hverandre, om å kunne kjenne seg igjen i en annen og hvordan vi blir til gjennom den andres blikk. Det handler også om den underliggende frykten for å bli valgt bort, å bli alene, å være utbyttbar.
Vi møter Astrid, som har hatt et langt og nært vennskap med Eva, en relasjon som preger dem begge. Nylig har hun også møtt Sara, og et nytt og skjørt vennskap skal defineres. Hvem kan de være for hverandre? Kan de få en større og viktigere plass i hverandres liv enn det tiden de har hatt sammen skulle tilsi?

Forestillingen har gått for utsolgte hus på Nationaltheatret og høstet strålende kritikker. På scenen får du oppleve Laila Goody, Ågot Sendstad og Ragnhild Tysse i et gnistrende samspill. Stykket har sikret seg Heddaprisen for beste scenetekst og beste medspiller, og dramatiker Arne Lygre er nominert til Nordisk råds litteraturpris.
Vi trenger alle noen, eller hverandre, men vi trenger aldri én spesifikk.

Anmeldelser:
"Føles som en lang, varm klem"
Aftenposten (6)
"Arne Lygre løfter frem det hverdagslige mennesket med dyp presisjon"
Klassekampen
"Tre av Norges fremste skuespillere har sjelden gravd dypere."
Dagsavisen (6)
"En teaterforestilling av ypperste klasse."
Morgenbladet
"En seier for skuespillerkunsten"
Vårt Land

På scenen
Laila Goody, Ågot Sendstad, Ragnhild Tysse og Kristoffer Kompen
Team
Regissør: Sigrid Strøm Reibo. Scenograf og kostymedesigner: Katrin Nottrodt. Lysdesigner: Øyvind Wangensteen. Komponist og musikalsk ansvarlig: Simon Revholt. Maskør: Eva Sharp. Dramaturg: Mari Vatne Kjeldstadli. Videodesigner: Torbjørn Ljunggren. Produsent: Bastian Stabell
Av Arne Lygre

Forestillingslengde: 2 timer 30 minutter (inkludert pause).

Pinocchio-paradokset

Fem musikere og fem dansere deler en scene kledd fra gulv til tak i persiske tepper. De spiller og danser, roper og svetter – i en høyenergisk forestilling mange ville kalt suggererende.

Men siden suggesjon er noe som skjer ufrivillig, utforsker forestillingen en aldri så liten nøtt:

Om Pinocchio sier «nesen min vokser nå!», oppstår et paradoks. For om nesen hans vokser, forteller han sannheten og nesen kan ikke lenger vokse, men om den ikke gjør det, så lyver han og den må vokse. Slik tar Pinocchio-paradokset opp scenekunstens paradoks: Når publikum velvillig og frivillig setter seg ned i salen, kan de egentlig bli suggerert, påvirket utenfra, uten å være bevisst på det?

Eksplosiv sceneenergi
Med store og eksplosive bevegelser gir danserne scenerommet en nesten elektrisk energi. Den drives ytterligere opp av rockebandet Undergrünnen, som med rå sceneenergi serverer sin blanding av 60-tallspsykedelia, afrobeat, jazz, rock og minimalistisk new wave.

Slik blir Pinocchio-paradokset en eksplosjon av lyd og bevegelse: Vil du la deg rive med?

Beatur: Master of the Universe

Beatur: Master of the Universe er beatboxeren Beaturs soloprosjekt der han tar tak i sin personlige historie om å vokse opp i et alkoholisert party-hjem i Reykjavik på 90-tallet.

Dette er en sår, morsom og musikalsk forestilling om å oppdra seg sjøl og løpe fra ansvar. Om den evige jakten etter å fylle det sorte hull og ta flest mulig snarveier. Om å leve med sykdommen selvbedrageri og å miste evnen til å mestre sitt eget liv.

Efta-Blues med Power Section

Powersection holder til i og rundt Oslo, og består av: Trond Graff: keyboards Jan «Pastor» Stenmo: gitar, vokal Stein Ruud: trommer Jan Willy Nomerstad: bass, vokal Erik «E-Flat» Bentsen: sax, vokal Geir Finnstun: vokal, akustisk gitar, munnspill, munnharpe (!)  

Arrangør: Horten Blues Club